We use the latest technologies to provide the best experience!

Please download a newer version of your browser. Click to close

[Press Release] Codaisseur helpt werkloze 50-plussers aan IT skills en loopbaanperspectief

Met steun van Google, Coursera en INCO stimuleert Codaisseur de diversiteit van zowel de tech scene als de Nederlandse economie door het opleiden van groepen mensen die traditioneel buiten het IT spectrum vallen
Wouter de Vos
06 May 2021
AMSTERDAM – Zo’n 400 mensen die als gevolg van de coronapandemie werkloos zijn geraakt kunnen bij Codaisseur gratis een opleiding volgen in tech support. “Met deze opleiding krijgen deelnemers IT skills aangeleerd waarmee zij interessant worden voor sectoren waar de vraag naar IT-personeel groot is”, aldus CEO Wouter de Vos. Codaisseur biedt de opleiding aan met steun van INCO, Google.org en Coursera.
Het opleidingsprogramma Work in Tech is een initiatief van internationale organisatie INCO Academy dat in diverse landen via lokale partners wordt aangeboden. De online opleiding wordt gehost op het platform van Coursera. Na afronding van de opleiding krijgen deelnemers een Google IT Support Professional Certificate. Codaisseur werft deelnemers, biedt hun tools en begeleidt hen zowel tijdens de cursus als daarna in hun zoektocht naar een baan.
IT-vaardigheden voor 50-plussersIn het gratis opleidingsprogramma Work in Tech is plek voor zo’n 400 mensen die zonder werk zitten. Codaisseur heeft hierbij de doelstelling dat de helft van hen 50-plusser moet zijn. “Deze groep mensen ondervindt veel moeite bij het vinden van een nieuwe baan. Maar hun kennis en ervaring is in andere sectoren extreem waardevol, zeker in combinatie met nieuwe vaardigheden”, zegt De Vos.
Technische vaardigheden voor een breed publiekHet programma is bedoeld om een breed publiek technische vaardigheden bij te brengen en daarmee de technische beroepsbevolking te diversifiëren. In de opleiding leren deelnemers vaardigheden voor een carrière in IT-support, zoals:
  • Problemen oplossen en klantenzorg;
  • Netwerken;
  • Besturingssystemen;
  • Systeembeheer;
  • Security.

Diversiteit van de IT-beroepsbevolking“Met dit programma slaan we in één klap meerdere vliegen”, aldus De Vos. “Allereerst bieden we deelnemers aan dit programma loopbaanperspectief, in een sector die je wellicht niet direct in verband zou brengen met deze groep werkzoekenden. Daarnaast willen we hiermee bijdragen aan meer diversiteit in de techsector. Onze klassen kenmerken zich al door grote diversiteit. Onze studenten komen vanuit de hele wereld en 42% van hen is vrouw. Met dit programma brengen we nu meer diversiteit aan in leeftijdsgroepen. Dat kan de techsector goed gebruiken.”
Opleiden naar een baan in techNaast Work in Tech werkt Codaisseur samen met de Nederlandse overheid aan het verder opleiden van mensen in verschillende techdomeinen. De 'Nederland Leert Door'-cursussen die Codaisseur aanbiedt zijn onder andere Leren Programmeren, Bouw je eigen AI, Ethisch Hacken en A Taste of Tech. Deze cursussen zijn bedoeld voor beginners, volledig gratis en alleen beschikbaar in het Nederlands.